المتظاهرون يرفضون اخلاء حديقة جيزي رغم "الإنذار الأخير" من اردوغان

Read this story in English W460

اعلن المتظاهرون الذين يحتلون حديقة جيزي في اسطنبول، الخميس انهم يرفضون اخلاء المكان رغم "الانذار الاخير" الذي وجهه رئيس الوزراء رجب طيب اردوغان تحت طائلة تدخل الشرطة.

وقال المحامي جان اتالاي في مؤتمر صحافي باسم تجمع "تضامن تقسيم" الذي ينضوي المتظاهرون تحت لوائه "سنظل في حديقة جيزي مع خيمنا وحقائبنا واغنياتنا وكتبنا وقصائدنا وكل مطالبنا".

وكات قد وجه اردوغان "انذارا اخيرا" الى المتظاهرين كي يخلوا على الفور حديقة جيزي في اسطنبول التي شكلت شرارة الاحتجاجات على الحكومة التي تهز تركيا منذ اسبوعين.

وصرح اردوغان "حافظنا على صبرنا حتى الان لكن صبرنا بدا ينفد. اوجه انذاري الاخير: ايتها الامهات والاباء الرجاء سحب ابنائكم من هناك"، وذلك في كلمة في انقرة امام رؤساء البلدية المنتمين الى حزبه العدالة والتنمية المنبثق من التيار الاسلامي.

واضاف " لا يمكننا الانتظار اكثر من ذلك لان حديقة جيزي ليست ملكا للقوى التي تحتلها. انها ملك للجميع".

وتابع "ادعو اخواني المدافعين عن البيئة: لا تجعلونا نشعر بالحزن لفترة اطول. دعونا ننظف حديقة جيزي لاعادتها الى اصحابها الشرعيين (...) سكان اسطنبول".

وفي خطابه اكد اردوغان عزمه على استشارة سكان اسطنبول حول المشروع المتعلق بساحة تقسيم وحديقة جيزي التي كان نبأ هدمها الشرارة التي ساهمت في اندلاع التظاهرات في 31 ايار.

وقال ردا على المتظاهرين الذين اكدوا ان استفتاء لن يكون قانونيا "يمكن لبلدية استشارة سكانها على مستوى اقليم بيوغلو (حيث تقع الحديقة) او مدينة اسطنبول (...) ليس هناك اي عقبة قانونية".

التعليقات 10
Missing -karim_m3 14:08 ,2013 حزيران 13

God bless the Turkish revolution! Down with the terrorist dictator Erdogan! Yes to democracy! No to Al Qaeda-sympathizing dictatorships!

Thumb _citizen_ 14:12 ,2013 حزيران 13

clueless....Turkish revolution???? LOL. If elections were held tomorrow Erdogan will muster more than 68% of the votes. You are just a shia driven by hatred

Thumb justice 14:15 ,2013 حزيران 13

The people that this sub-human above is God Blessing are those of the Ultra conservative right pro USA and fascists to the bone! You see, it was never about the USA or Israel.... These thugs support anything against a strong Sunni regime!

Missing canadianadam 15:38 ,2013 حزيران 13

That's the difference you HA terrorist. They re protest was initiated over trees being cut down I'm a park. Whereas, the Syrian revolution was sparked by atrocities committed against woman and children.

Don't speak about revolution when you re part of an occupation force with Zionist objectives.

Default-user-icon dddd (ضيف) 14:39 ,2013 حزيران 13

go back home protesters Hizbalou cant save u there!

Thumb benzona 16:14 ,2013 حزيران 13

lol

Thumb benzona 15:36 ,2013 حزيران 13

Erdogan pushes protestors with water or tear gas. Bachar pushes protestors with rockets and sarin gas.

Thumb benzona 00:41 ,2013 حزيران 14

Yup.

Default-user-icon Hatcha Bifakso (ضيف) 17:29 ,2013 حزيران 13

NostraGeha, what do you predict will happen in Turkey now? Have you consulted with the other NostraDamsels already or are they busy predicting in other domains?

Default-user-icon The Truth (ضيف) 18:21 ,2013 حزيران 13

4 people die in Turkey. In Syria 100 thousand die, but Erdogan is the dictator...